IMPLEMENTASI PENGINTEGRASIAN KEISLAMAN DALAM PENGENALAN KONSEP MATEMATIKA ANAK USIA DINI

Ahmad Sabri, Jhoni Warmansyah, Amalina Amalina, Prima Aswirna

Abstract


The purpose of this study is to describe the implementation of Islamic integration in introducing mathematical concepts in early childhood. This research uses descriptive qualitative. Subjects were Assakinah's Integrated Islamic Kindergarten B children and the informants in this study were teachers and school principals. Data validity techniques in this study used triangulation and used reference materials. The results of research on the implementation of Islamic integration in the introduction of mathematical concepts to children B Integrated Islamic Kindergarten is to get children to read basmalah before starting the process of training mathematics learning and acquiring with hamdalah, introducing study programs using Hijri guidelines, introducing children to children - the story of mathematical figures in Islamic civilization, introducing Islamic ornaments in the concept of geometry, introducing associations through the use of Islamic terms and names, and using the method of playing in algebra.

Keywords


Introduction to Mathematical Concepts, Islamic Integration, Early Childhood Education

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15548/mej.v4i1.1240
Abstract views : 1153 times
PDF : 413 times

References


Arikunto, S. (2014). Prosedur Penelitian (cetakan kelima belas). Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Ariningsih, I., & Amalia, R. (2020). Membangun karakter siswa melalui pembelajaran matematika yangg berintegrasi keislaman. Journal On Teacher Education, 1, 1–8.

Damayanti, A., Pusari, R. W., & Kusumaningtyas, N. (2019). Melatih Kemandirian Anak usia Dini Melalui Aktivitas Sehari-Hari. In Seminar Nasional PAUD 2019 (pp. 142–148).

Darmadi, H. (2014). Metode penelitian pendidikan dan sosial. Bandung: CV Alfabeta.

Hayuningtyas, H. (2014). Pemanfaatan Sumber Belajar Dengan Limbah Kardus Untuk Mengembangkan Konsep Matematika Permulaan Anak Usia 5-6 Tahun (Studi Eksperimen Di Tk Taman Indria Semarang). BELIA: Early Childhood Education Papers, 3(1).

Istikomah. (2019). Integrasi Sains dan Agama di Perguruan Tinggi Sebagai Upaya Mengikis dikotomi Ilmu. Tadrisuna, 2 No 1.

Juwita, D. R. (2018). Pendidikan Akhlak Anak Usia Dini Di Era Millennial. Ilmu Tarbiyah, 7(2), 282–314.

Kurniati, A. (2015). Mengenalkan Matematika Terintegrasi Islam Kepada Anak Sejak Dini. Suska Journal of Mathematics Education, 1(1), 1. https://doi.org/10.24014/sjme.v1i1.1326

Maarif, S. (2015). Integrasi Matematika Dan Islam dalam pembelajarn matematika. Infinity Jurnal, 4(2), 223–236. https://doi.org/10.24090/insania.v19i2.716

Nurmainis. (2012). Peningkatan pengenalan konsep angka melalui permainan kalender di taman kanak-kanak islam silaturahmi kabupaten padang pariaman nurmainis. Jurnal Pesona Paud, 1(1), 1–13.

Sakir, M. (2016). Pendidikan Islam Dalam Sistem Pendidikan Nasional. Cendekia: Jurnal Kependidikan Dan Kemasyarakatan, 12(1), 103. https://doi.org/10.21154/cendekia.v12i1.370

Setiawan, A., & Thohir, M. (2016). Pembelajaran Matematika Dasar Berintegrasi Keislaman Untuk Meningkatkan Sikap Religiusitas Siswa. In the dynamics of malay islamic world in responding to contempory global issues.

Sugiyono, P. D. (2017). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, R&D (Cetakan Ke). Bandung: CV Alfabeta.

Trinova, Z., & Marlina, L. (2019). Analisis Kesulitan Peserta Didik Dalam Menyelesaikan Soal Koneksi Matematis. Math Educa, 3(2), 207–218. https://doi.org/https://doi.org/10.15548/mej.v3i2.674

Wardhani, D. K. (2017). Peran Guru Dalam Menerapkan Pembelajaran Matematika Yang Menyenangkan Bagi Anak Usia Dini. Jurnal Paud Agapedia, 1(2), 153–159.

Warmansyah, J. (2019). Efektifitas Game Powerpoint Dalam Mengembangkan Kemampuan Matematika Permulaan Di Tk Asyofa Padang. Ta’dib, 22(2), 105. https://doi.org/10.31958/jt.v22i2.1198

Warmansyah, J., & Amalina, A. (2019). Pengaruh Permainan Konstruktif dan Kecerdasan Visual- Spasial Terhadap Kemampuan Matematika Awal Anak Usia Dini. Math Educa Journal, 3(1), 71–82. https://doi.org/10.15548/mej.v3i1.270


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Ruang Jurnal Program Studi Tadris Matematika
Fakultas Tarbiyah dan Keguruan
Universitas Islam Negeri Imam Bojol Padang
email: mej.uinibpadang@gmail.com

 

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial 4.0 Internasional.