Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Peserta Didik yang Belajar Dengan Strategi Problem Solving Berdasarkan Langkah Polya

Wina Fajriah

Abstract


The purpose of this study was to analyze the problem solving abilities of SMP Kartika I-6 grade VIII students, who learn with problem solving strategies based on Polya steps in solving story problems. This research is descriptive with a qualitative approach. The subject of this study was class VIII1 student. After  problem solving learning strategy are  applied, given test problem solving ability in participants and the results are analyzed based on the steps of pattern.Test results raising students in three levels of problem solving skills, namely a high level of 25 %, medium 50 %, lower 25%. Based on the indicator of problem solving, it is known that the ability of students in understanding problems and arranging settlement plans is in the high category, while in implementing the completion plan it is categorized as being moderate and checking the answers back at a low level.

Keywords


Problem Solving, Ability Problem Solving, Polya's steps

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15548/mej.v3i1.269
Abstract views : 538 times
PDF : 390 times

References


Agustina, Dina. 2014. Penerapan Strategi Pemecahan Masalah (Problem Solving) Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas VIII SMP Negeri 7 Padang. Vol 3 No 2 Edisi 2014.

Arikunto, Suharsimi. 2010. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Latif, Sriwahyuni. 2016. Mathematical Connection Ability In Solving Mathematics Problem Based On Initial Abilities Of Students At SMPN 10 Bulukumba. Vol 4 No.2 Edisi 2 Juli 2016. Bulukumba.

Murdiana, I Nyoman. 2015. Pembelajaran Pemecahan Masalah Dalam Pembelajaran Matematika. Vol 4 No.1 Edisi Maret 2015.

Pristiwanto. 2016. Penerapan Metode Pemecahan Masalah (Problem Solving) Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa Tentang Komponen Peta. Vol 2 No. 2 Edisi Desember 2016. Lamongan

Riduwan. 2010. Skala Pengukuran Variabel-variabel Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Sepriyanti, Nana. 2015. Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Pada Mata Kuliah Statistika Matematika I Mahasiswa Tadris Matematika IAIN Imam Bonjol Padang. Vol 1 No.1 Edisi Maret 2015. Padang.

Sepriyanti, Nana. 2016. Pembelajaran Kalkulus Kontekstual Suatu Modifikasi Model. Jakarta : PT RajaGrafindo Persada.

Sepriyanti, Nana. 2017. Pengembangan Modul Matematika Berbasis Realistic Matematic Education pada Materi Sistem Pecrsamaan Linear. Vol 1 No.1 Edisi April 2017, pp 1-12. Padang.

Suherman, Erman dkk. 2003. Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer, Bandung JICA: Universitas Indonesia, 2003.

Sunaendar, Aep. 2017. Pembelajaran Matematika Dengan Pemecahan Masalah. Vol 2 No. 1 Edisi Juli 2017. Majalengka.

Tarigan, Devy Eganinta. 2012. “Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Berdasarkan Langkah-Langkah Polya Pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Bagi Siswa Kelas VIII SMP Negeri 9 Surakarta Ditinjau Dari Kemampuan Penalaran Siswa”. Surakarta: Universitas Sebelas Maret Surakarta.

Ulpa, Zulpia. 2014. “Menyelesaikan Soal Cerita Sistem Analisis Proses Berpikir Siswa Yang Mempunyai Kecerdasan Visual Spasial Dalam Persamaan Linear Dua Variabel Di Kelas VIII SMP N 1 Muaro Jambi”. Vol 8 No. 1 Edisi 2014. Jambi


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Ruang Jurnal Program Studi Tadris Matematika
Fakultas Tarbiyah dan Keguruan
Universitas Islam Negeri Imam Bojol Padang
email: mej.uinibpadang@gmail.com

 

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial 4.0 Internasional.