Peningkatan Profesionalisme Guru Matematika MtS/SMP Pesisir Selatan Melalui Pelatihan Merancang Penilaian Pada Kurikulum 2013

Wan Nasir, Nita Putri Utami

Abstract


Situation analysis in the field illustrates that the assessment used by MTS / SMP Mathematics teachers in the 2013 curriculum has not been implemented optimally. One of the causes is the lack of understanding of MTS / SMP Mathematics teachers about the assessment in the 2013 curriculum. In addition, because there are too many SMP teachers in the South Coast, so not all teachers have received training. In other words, the prevalence of assessment training in the 2013 Curriculum. Therefore, the importance of conducting assessment design training in the 2013 Curriculum. This activity was carried out in three stages, namely preparation, implementation, and completion. The preparatory phase is carried out by coordinating with the State Junior High School in the South Coast, surveying the location of service delivery, determining the location of service, and technical preparation of training and instruments. The implementation phase is carried out with three methods, namely lecture and training, and exercises to design the assessment in the 2013 Curriculum, the last stage is analyzing the questionnaire and the work of the teacher to make a report. The results of the training activities showed that after conducting the training it was produced that 84% of teachers understood the design of the assessment in the 2013 Curriculum was obtained through questionnaires given to participants. Teachers have been able to design the 2013 curriculum  assessment correctly.

Keywords


Professionalism of mathematics teachers, Assessment in the 2013 curriculum

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15548/mej.v3i1.283
Abstract views : 297 times
PDF : 256 times

References


Amir, A. (2015). Kemampuan Penalaran dan Komunikasi dalam Pembelajaran Ma-tematika. Logaritma, 2(01).

Ardiana, M., & Sudarmin, S. (2015). Penerapan Self Assessment untuk Analisis Ket-erampilan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 9(1).

Arikunto, S. (2002). Metodologi penelitian. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Aritonang, K. T. (2008). Minat dan motivasi dalam meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal pendidikan penabur, 7(10), 11–21.

Alpasiri, Junianto dan Rudi Chandra.2009. As-sessment and Teaching. Sukabina Press : Padang

Astuti, A., & Leonard, L. (2015). Peran Kemam-puan Komunikasi Matematika Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 2(2).

Bisri, H., & Ichsan, M. (2015). Penilaian otentik dengan teknik nontes di sekolah Dasar. Jurnal Sosial Humaniora, 6(2), 81–93.

Choridah, D. T. (2013). Peran pembelajaran ber-basis masalah untuk meningkatkan ke-mampuan komunikasi dan berpikir kre-atif serta disposisi matematis siswa SMA. Infinity Journal, 2(2), 194–202.

Gunawan, I., & Palupi, A. R. (2016). Taksonomi Bloom–revisi ranah kognitif: kerangka landasan untuk pembelajaran, pengaja-ran, dan penilaian. Premiere educandum: jurnal pendidikan dasar dan pembelaja-ran, 2(02).

Hamsah, M. (2018). Membangun Karakter Bang-sa (Master’s Thesis). Universitas Islam Indonesia.

Johansyah, J. (2017). Pendidikan Karakter Dalam Islam; Kajian dari Aspek Metodologis. Jurnal Ilmiah Islam Futura, 11(1), 85–103.

Majid, A. (2014). Implementasi kurikulum 2013: kajian teoretis dan praktis. Interes.

Majid, A., & Firdaus, A. S. (2014). Penilaian aut-entik proses dan hasil belajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Muchtar, H. (2010). Penerapan Penilaian Autentik dalam Upaya Peningkatan Mutu Pendidikan. Jurnal Pendidikan Penabur, 14(9), 68–76.

Nasional, D. P. (2008). Pengembangan Perangkat Penilaian Afektif. Direktorat Jenderal Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah, Direktorat

Nurbudiyani, I. (2013). Pelaksanaan Pengukuran Ranah Kognitif, Afektif, dan Psikomotor pada Mata Pelajaran IPS Kelas III SD Muhammadiyah Palangkaraya. Anterior Jurnal, 13(1), 88–93.

Prasetyowati, D. (2012). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Ber-basis Humanistik Dan Konstruktivisme Dengan Pendekatan Savi (Somatic Auditory Visual Intellectual) Berbantu Cd Interaktif Materi Segi Empat Kelas VII. AKSIOMA: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 3(2), 17–27.

Qomari, R. (2008). Pengembangan instrumen evaluasi domain afektif. Insania, 13(1), 87–109.

Riduwan, M. B. A. (2007). Skala pengukuran variabel-variabel penelitian. Alfabeta. Bandung.

Rosa, F. O. (2015). Analisis Kemampuan Siswa Kelas X pada Ranah Kognitif, Afektif dan Psikomotorik. Omega: Jurnal Fisika dan Pendidikan Fisika, 1(2), 24–28.

Rusilowati, A. (2013). Pengembangan Instrumen Nontes. Makalah. Seminar Nasional Evaluasi Pendidikan Di Universitas Negeri Semarang.

Sani, R. A. (2016). Penilaian Autentik. Bumi Aksara.

Setiadi, H. (2016). Pelaksanaan penilaian pada Kurikulum 2013. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 20(2), 166–178.

Sujiono, Y. N., Zainal, O. R., Rosmala, R., & Tampiomas, E. L. (2014). Metode pengembangan kognitif.

Sumintono, B., & Widhiarso, W. (2015). Aplikasi pemodelan rasch pada assessment pen-didikan. Trim Komunikata.

Supratiknya, A. (2012). Penilaian hasil belajar dengan teknik nontes. Yogyakarta: Uni-versitas Sanata Dharma.

Suprihatin, S. (2015). Upaya guru dalam meningkatkan motivasi belajar siswa. Jurnal Pendidikan Ekonomi UM Metro, 3(1), 73–82.

Suryawan, A., Binadja, A., & Sulistyorini, S. (2015). Pengembangan Instrumen Per-formance Assessment Praktikum Bervisi Sets Untuk Mengukur Keterampilan Proses Sains. Journal of Primary Educa-tion, 4(1).

Sutama, S., Sandy, G. A., & Fuadi, D. (2017). Pengelolaan Penilaian Autentik Kuriku-lum 2013 Mata Pelajaran Matematika di SMA. Manajemen Pendidikan, 12(1), 105–114.

Umar, W. (2012). Membangun kemampuan komunikasi matematis dalam pembelajaran matematika. Infinity Journal, 1(1), 1–9.

Wijayanti, A. (2014). Pengembangan autentic assesment berbasis proyek dengan pen-dekatan saintifik untuk meningkatkan keterampilan berpikir ilmiah mahasiswa. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 3(2).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Ruang Jurnal Program Studi Tadris Matematika
Fakultas Tarbiyah dan Keguruan
Universitas Islam Negeri Imam Bojol Padang
email: mej.uinibpadang@gmail.com

 

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial 4.0 Internasional.